DEEL V
Ontwaken uit een Spiritueel, Existentiële Crisis
DE KRACHT VAN LICHAAM, ZIEL & GEEST
DEEL V. “Zuivering van de Ziel”: het immuunsysteen en celgeheugen. We verkennen het gebied van de neuro-endocriene immunologie met een focus een verbinding tussen Lichaam en Geest. Het benadrukt de invloed de ‘Belichaming van de ziel’ voor het algehele welzijn.
Neoplatonische filosofie biedt heel praktische implicaties die bijvoorbeeld diep verweven zijn met de sterke transcendentale spiritualiteit van de Abrahamitische religies in het Westen. Het neoplatonisme vormt de kern van spiritualiteit binnen het christelijke mysticisme, soefisme, kabbala en nog veel meer. Het belichaamt een historisch significante spiritualiteit die tevens in overeenstemming is met uitgebreid naturalisme.
Naast het onthullen van epistemologische waarheden voor zelftranscendentie, deelt de neoplatonische filosofie ook het idee van collectieve gedistribueerde cognitie en intelligentie. Het idee dat we actief kunnen interacteren met het collectieve bewustzijn om van te leren, maar het ook zelf kunnen onderwijzen. Het ontwaken van het zelf kan daarom niet alleen leiden tot transcendentie op individueel niveau, maar ook bijdragen aan epistemische conformiteit en een betekenisvolle bijdrage leveren aan de meta-crises van het collectief waarin we ons in het Westen bevinden.
Een convergentie tussen de werken van James Gibson en Martin Heidegger, voorgesteld als de Conformity-theorie door John Vervaeke, maakt duidelijk dat zonder de derde partij van het zelf, gebaseerd op het celgeheugen, we voor altijd gevangen zouden zitten in een soort Kantiaanse hel van scepticisme en solipsisme. We zouden nooit een heldere perceptie kunnen hebben van de ware relatie tussen het subjectieve en onze eigen geest en de ‘objectieve’ buitenwereld. Er zou geen manier zijn waarop het innerlijke en het uiterlijke op een ware manier met elkaar in relatie kunnen komen, noch een manier waarop waarheid of wijsheid van de buitenwereld mogelijk zou zijn. Martin Heidegger verwoordde dit treffend toen hij zei: “Juist de ziel geeft ons een opening voor het verschijnen van dingen in de wereld”, doelend op een waarheid die pre-Socratische termen Aletheia wordt genoemd. In neoplatonische termen wordt dit de ‘Intelligible” sfeer genoemd (zie DEEL III) en door John Vervaeke de ’transjectieve wereld’ tussen het subjectieve en het objectieve. Gibson spreekt in dezelfde context van ‘affordances’, waarbij er soort niches worden gecreëerd binnen het niveau van de ‘Intelligible’ sfeer, mede gevormd door mens en omgeving.
Een convergentie tussen Carl Johan Calleman en John Vervaeke biedt argumenten voor een ontologie op een horizontale manier, op alle niveaus van de spirituele realiteit, als niveaus waarin we door transjectieve conformiteit kunnen binnentreden, wederzijdse afstemming, door co-creatie en het delen van principes die passend zijn voor het betreffende spirituele niveau.
Met alles tot nu toe heb ik willen impliceren dat ascentie of opstijging van de ziel niet alleen een puur individuele queeste is, maar tevens een gezamenlijke aangelegenheid. Het is een reis die we samen maken in relatie tot het menselijke collectief, waarbij we steeds opnieuw de betekenis van ons bestaan ontdekken en ons bewustzijn zich op steeds hoger niveau kan verheffen.
Het Neoplatonisme en de Ziel:
Plato’s Symposium en Republica bieden diepe inzichten in het concept van de Neoplatonische spiritualiteit, met name het idee van het opschonen van de ziel om de illusoire wereld te overstijgen naar een steeds authentiekere realiteit. Deze reis wordt vaak aangeduid als een “het opstijgen van de ziel”, die begrepen kan worden aan de hand van Plato’s allegorie van de Grot. Interessant genoeg dient deze allegorie als een centraal thema in de film The Matrix, waar Neo, het neoplatonisme belichaamt en streeft naar de ultieme waarheid, gesymboliseerd door het concept van “de Ene”. Neo’s metgezel Trinity, vertegenwoordigt de verbinding tussen het Neoplatonisme en Drievoudige Weg van Hogere Liefde, waarvan je na de oefening van “Je Ideale Zelf” nu in fase 2 bent aanbeland.
In algemene neoplatonische termen is het belangrijk om verwarring te vermijden tussen het ego en onze denkbeeldige geliefde ziel. In het proces van opstijging begint de ziel of het individuele zelf zich als een vliegende duif boven het niveau van het lichaam te verheffen en begint dan het denken en intellect te overstijgen. Identificatie van het zelf met het lichaam of de geest kan vanaf dat moment leiden tot een enorme inflatie van het ik-bewustzijn, met allerlei instinctieve reacties en gedragingen als gevolg.
Wanneer we onze aandacht richten op de psyche, begint de ziel van het zelf zich te scheiden van het lichaam, dat in zekere zin lager staat. Deze fase wordt conventioneel ‘Zuivering’ genoemd. In Plato’s Phaedo legt Socrates uit:
“Opstijging… bestaat uit het scheiden van de ziel van het lichaam en het gewennen van de ziel om zich terug te trekken uit het normale zintuiglijke contact met het lichaam, om zichzelf te concentreren op zichzelf en om, voor zover mogelijk, zowel nu als in de toekomst op zichzelf te wonen, bevrijd van de ketenen van het lichaam.”
Tijdens de inspanning van actieve verbeelding zuiver je het beeld van de ziel van alle lichamelijke sensaties en ideeën over jouw persoon en onthul je hoe je geliefde ziel idealiter denkt en handelt. Probeer hem of haar in actie te zien. “Net zoals je jezelf aantrekkelijk probeert te maken voor een partner door mooi te zijn uiterlijk maar ook sierlijk in je gedrag, zo streef je in Neoplatonisch Hogere Liefde ernaar om jouw ziel mooier te maken omwille van het beeld van De Ene, binnenin jouw fysieke voertuig”, aldus Hypatia van Alexandrië.
Het neoplatonisme nodigt ons uit om het archetypische zelf te verkennen en ons bewust te worden van de diepere aspecten van onze identiteit en ervaringen. Dit gaat verder dan het oppervlakkige begrip van onszelf en vraagt om een dieper begrip van wie we werkelijk zijn en onze plaats in de kosmische orde.
Het archetypische zelf is een bron van wijsheid en inzicht die ons kan leiden naar een diepere verbinding met onszelf en de wereld om ons heen. Door bewust te worden van en verbinding te maken met het archetypische zelf, kunnen we een dieper begrip krijgen van onze ware aard en onze plaats in het grotere geheel.
Het neoplatonisme biedt een rijk kader voor het onderzoeken van de ziel en het zelf, waarbij het de nadruk legt op de spirituele dimensie van ons bestaan en het potentieel om ons bewustzijn te verruimen. Het nodigt ons uit om verder te kijken dan de oppervlakkige wereld van materie en tijdelijke ervaringen en ons te verbinden met de tijdloze, universele waarheden die in de diepte van onze ziel worden bewaard.
Het neoplatonische referentiekader nodigt ons uit om verder te kijken dan de oppervlakkige wereld van materie en tijdelijke ervaringen en ons te verbinden met de tijdloze, universele waarheden die in de diepte van onze ziel worden bewaard.
Lichamelijke klachten:
Het neoplatonisme benadrukt de verbondenheid tussen lichaam, ziel en geest, en het idee dat lichamelijke klachten kunnen voortkomen uit een verstoring van deze spirituele harmonie. In de eerste fase van Zuivering van de ziel ligt de nadruk op drie morele deugden: Gematigdheid, die ons kalm maakt; Moed, die de kracht en moed geeft om filosofisch te leven; en Rechtvaardigheid, waarmee we anderen rechtvaardig behandelen. We kunnen ze allemaal onder de noemer ‘Rechtvaardigheid’ plaatsen. Deze deugden, die ons actieve leven regeren, worden verworven door oefening en gewoonte en leiden tot warmte van het hart.
Mentale klachten:
Mentale klachten zoals angst, depressie en stress komen vaak voort uit verstoringen van noëtische deugden en een gebrek aan verbinding met ons ware zelf. De volgende fase van de ziel bouwt voort op de morele deugden als fundament en omvat de noëtische deugden, ook wel reflectieve deugden genoemd, omdat ze worden verworven door zelfreflectie in een contemplatief leven. Dit zijn voorzichtigheid (praktische wijsheid), die vooral voor anderen verlichting brengt; Kennis in de zin van gnosis, die natuurlijke (wetenschappelijke) zaken verlicht; en Wijsheid, die spirituele zaken belicht en verlicht. We kunnen ze allemaal onder de noemer ‘Wijsheid’ plaatsen.
Net zoals Rechtvaardigheid (de morele deugden) leidt tot warmte van het hart, zo leidt Wijsheid (de reflectieve deugden) tot helderheid van het intellect (nous). Op deze manier gaan we van Zuivering naar Verlichting. Plotinus herinnert ons eraan: We zijn mooi als we echt onszelf zijn; we zijn mooi als we onszelf kennen.
Biologie van de ziel:
Wat Carl G. Jung’s ‘Moderne Mens op zoek naar een Ziel’ nog niet verduidelijkt, is dat wanneer we uitgaan van het archetypische beeld van een ziel of het zelf in de Intelligible wereld, zoals hij zelf ook stelde, dat dit een tegenhanger zou moeten hebben in de materiële wereld, in de biologie van de mens zelf. Het werk van Stuart Hameroff werpt veel licht op dit gebied met betrekking tot de functie van centriolen in de complexe relatie tussen het lichaam en het denken en intellect.
Stuart Hameroff, een Amerikaanse anesthesioloog en hoogleraar aan de Universiteit van Arizona, heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de rol van microtubuli en de centriolen. Hij heeft een theorie ontwikkeld die bekendstaat als de “Orchestrated Objective Reduction”-theorie, waarin hij kort samengevat stelt dat de complexe geometrische rangschikking van microtubuli in de centriolen een soort blauwdruk van het menselijke bewustzijn bevat, met essentiële informatie voor de juiste vorming en functie van alle gespecificeerde en ongespecificeerde cellen in het lichaam. De structuur van microtubuli in de centriolen lijkt gedurende de gehele menselijke evolutie onveranderd te zijn gebleven, in tegenstelling tot de aan- en uitfunctie van het menselijk DNA, dat vooral de code bevat voor de opbouw van eiwitten in het lichaam, uitgevoerd door het RNA.
Tegelijkertijd met het spiritueel zuiveren van de ziel, maakt ook ‘biologische’ zuivering essentieel onderdeel uit van het ontwakingsproces van het lichaam en de ziel. Het neoplatonisme benadrukt de kracht van lichaam, ziel en geest en suggereert dat lichamelijke klachten kunnen voortkomen uit een verstoring van de spirituele harmonie binnen de holistische drie-eenheid. Hetzelfde geldt voor mentale klachten, zoals angst, depressie en stress, die vaak ontstaan door een gebrek aan verbinding met ons ware zelf.
Recent onderzoek heeft aangetoond dat verstoringen in de immuniteit van de cellen psychopathologische en psychosomatische aandoeningen kunnen veroorzaken die van invloed zijn op ons gevoel van eigenheid en zelfbewustzijn. Shaun Gallagher en Thomas Fuchs, vooraanstaande wetenschappers op het gebied van embodied cognition en psychiatrie, hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de relatie tussen het lichaam, de geest en het zelf. Zij hebben aangetoond dat een verstoring van de immuniteit van de cellen kan leiden tot verstoringen in het ervaren van het lichaam en de belichaming van het zelf.
De ontvangst- en zendkwaliteiten van de centriolen zijn volledig afhankelijk van de kwaliteit van de cellen en van het milieu interieur rondom de cellen, wat zich in het lichaam vertaalt als de juiste zuurgraad rondom cellen en organen. Bovendien is de ‘antenne’-functie mede afhankelijk van goede aarding, hoe het celskelet via het fasciaal systeem met de aarde verbonden is, door letterlijk met je voeten contact te maken.
Om de ziel op biologisch niveau te zuiveren, is het essentieel om ons bewust te zijn van de symbiotische relatie tussen lichaam, ziel en geest en zorg te dragen voor ons lichamelijke welzijn. Preventieve maatregelen, zoals individuele voedingsgewoonten, regelmatige lichaamsbeweging, voldoende rust en handelen naar het inzicht dat men in bepaalde situaties of omgevingsfactoren niet goed gedijt, kunnen helpen bij het bevorderen van optimale cellulaire immuniteit. Het is belangrijk om te erkennen dat elk individu unieke biochemische processen en genetische variaties heeft die van invloed kunnen zijn op de immuniteit en de belichaming van het zelf. Door naar ons lichaam te luisteren, bewuste voedings- en levensstijlkeuzes te maken en samen te werken met holistisch ingestelde artsen en therapeuten, kunnen we preventieve maatregelen nemen die gericht zijn op het bevorderen van een gezonde immuniteit en het optimaliseren van de belichaming van het zelf.
In de reis naar transcendentie ontdekken we dus dat er een onderscheid is tussen het spiritueel zuiveren van de ziel en het zuiveren van de ziel op biologisch niveau. Het spirituele zuiveringsproces omvat de ontwikkeling van deugden en het cultiveren van bewustzijn op verschillende niveaus, terwijl het zuiveren van de ziel op biologisch niveau betrekking heeft op het handhaven van een gezonde immuniteit en het optimaliseren van de belichaming van het zelf, geaard zijn, om het zo te zeggen. Beide aspecten zijn essentieel in de ascentie van de ziel en dragen bij aan een diepere verbondenheid, transcendentie en het bereiken van ons volledige menselijke potentieel voor holistisch welzijn.
Praktische advies:
3/5: Het Belang van Voedingsregime en Intermitterend Vasten
Bij het streven naar het zuiveren van de ziel speelt een voedingsregime, inclusief intermitterend vasten, een cruciale rol bij het optimaliseren van celgeheugen en het behouden van een goede immuniteit. De onderlinge symbiotische relatie tussen ons lichaam, onze ziel en geest is nauw met elkaar verbonden, en de keuzes die we maken met betrekking tot onze voeding hebben een aanzienlijke invloed op deze delicate balans. Door de principes van intermitterend vasten te integreren in ons evenwichtige voedingsregime kunnen we onze spirituele reis verbeteren en de zuivering van onze ziel vergemakkelijken.
Cellen bezitten aangeboren intelligentie en het vermogen om informatie en ervaringen te behouden. Om optimaal celgeheugen te voeden, is het essentieel om ze te voorzien van de nodige voedingsstoffen, vitaminen, mineralen en antioxidanten via onze voeding. Intermitterend vasten, dat perioden van vasten en eten afwisselt, kan het proces van opruimen van afval in je cellen verbeteren, het proces van celreiniging en vernieuwing. Deze praktijk bevordert de eliminatie van beschadigde celcomponenten, wat leidt tot verbeterd celgeheugen en een diepere verbinding met ons ware zelf.
Ons immuunsysteem speelt een vitale rol bij het beschermen van ons algehele welzijn. Verstoringen in de cellulaire immuniteit kunnen onze belichaming hinderen en onze spirituele reis belemmeren. Intermitterend vasten heeft aangetoond dat het de immuunfunctie kan verbeteren door ontstekingen te verminderen en de regeneratie van immuuncellen te ondersteunen. Door intermitterend vasten op te nemen in ons voedingsregime creëren we een omgeving die een goede immuniteit bevordert en de zuivering van onze ziel ondersteunt. Het stelt ons in staat om meer volledig deel te nemen aan zelfontdekking en innerlijke transformatie.
Het erkennen dat elk individu unieke biochemische processen en genetische variaties heeft, is essentieel voor effectieve ‘zielzuivering’. Gepersonaliseerde voedingsbenaderingen, inclusief intermitterend vasten, kunnen worden afgestemd op specifieke gevoeligheden of voedingsbehoeften. Door naar ons lichaam te luisteren en geïnformeerde keuzes te maken, kunnen we een voedingsregime creëren dat celgeheugen en immuunfunctie optimaliseert. Intermitterend vasten kan op verschillende manieren worden beoefend, zoals tijdcontingent eten of om-de-dag vasten, om individuele voorkeuren en doelen tegemoet te komen. Deze gepersonaliseerde benadering, in combinatie met intermitterend vasten, verbetert de zuivering van de ziel door de nodige middelen voor groei en transformatie te bieden.
Door een evenwichtig voedingsregime te omarmen dat intermitterend vasten omvat, omarmen we het potentieel voor diepgaande celverjonging, verbeterde immuunfunctie en een diepere spirituele verbinding. Het is door deze holistische benadering van voeding dat we daadwerkelijk ons celgeheugen en immuniteit kunnen optimaliseren, wat uiteindelijk onze reis van zelfontdekking en transcendentie ondersteunt.
Leesaanbevelingen:
- “The Undiscovered Self: The Dilemma of the Individual in Modern Society” door Carl G. Jung
- “Phenomenology of Perception” door Maurice Merleau-Ponty
- “The Embodied Mind” door Thomas R. Verny
- “Molecules of Emotion: The Science Behind Mind-Body Medicine” door Candace B. Pert
- “The Rediscovery of Meaning” door Arthur O. Barfield
Stoicijnse overdenking:
“Gematigdheid is de sleutel tot een gezonde ziel. We moeten onze verlangens beheersen en ons niet laten meeslepen door onze neigingen en driften. Alleen dan kunnen we ware innerlijke vrede vinden.” (Marcus Aurelius, Meditaties 8.48)
Geleide oefening: “Contemplatie van Ideale Schoonheid”, een oefening gericht op verlichting van de geest (mind) door de verbinding met de Kosmische Intelligentie c.q. Voorzienigheid.
Deze basis-oefening is een aanvulling op deze miniserie en biedt je praktische hulpmiddelen om de Neoplatoonse filosofie en zelfontdekking te integreren in je reis van persoonlijke groei en welzijn.